|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
BEZGRJEŠNO SRCE
MARIJINO
Subota, 12. lipnja
2010.
Lk 2,41-51
41Njegovi su roditelji
svake godine o blagdanu Pashe išli u Jeruzalem. 42Kad mu
bijaše dvanaest godina, uziđoše po običaju blagdanskom.
43Kad su minuli ti dani, vraćahu se oni, a dječak Isus
osta u Jeruzalemu, a da nisu znali njegovi roditelji.
44Uvjereni da je među suputnicima, odoše dan hoda, a
onda ga stanu tražiti među rodbinom i znancima. 45I kad
ga ne nađu, vrate se u Jeruzalem tražeći ga. 46Nakon tri
dana nađoše ga u Hramu gdje sjedi posred učitelja, sluša
ih i pita. 47Svi koji ga slušahu bijahu zaneseni
razumnošću i odgovorima njegovim. 48Kad ga ugledaše,
zapanjiše se, a majka mu njegova reče: "Sinko, zašto si
nam to učinio? Gle, otac tvoj i ja žalosni smo te
tražili." 49A on im reče: "Zašto ste me tražili? Niste
li znali da mi je biti u onome što je Oca mojega?" 50Oni
ne razumješe riječi koju im reče. 51I siđe s njima, dođe
u Nazaret i bijaše im poslušan. A majka je njegova
brižno čuvala sve ove uspomene u svom srcu.
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
BEZGRJEŠO SRCE MARIJINO
Jučer smo slavili Presveto Srce Isusovo, ili njegovo
božansko Srce. Danas slavimo Srce njegove Majke -
njezino bezgrješno srce, prečisto. Današnja je
svetkovina samo jeka - eho jučerašnjega. Oba su srca
probodena: Isus u Getsemaniju: "Oče, budi volja tvoja!",
a Marija anđelu: "Neka mi bude po tvojoj riječi!" Ta dva
srca, tako draga svakome vjerniku-katoliku, ta dva srca
koja kucaju za čovječanstvo, za ljude.
Otvorimo li Novi zavjet, naići ćemo upravo kod
evanđelista Luke nekoliko puta spomen na Marijino srce.
Za anđelova navještaja ona je razmišljala u sebi, svome
srcu, što bi taj pozdrav značio. Potom se dvaput govori
kako je ona sve pohranjivala u svome srcu - sve riječi,
i događaje, kako je u svome srcu bila nešto kao živo
pamćenje, sjećanje. I onda Šimunovo proroštvo o maču
koji će probosti njezino majčinsko srce zbog njezina
Sina. Ispunilo se to pod križem.
Imajmo jedno na umu: Onodobno ne bijaše bilježnica ni
olovaka kao danas, ne bijaše papira, nego se učilo
redovito napamet, naizust. Učilo se i pamtilo srcem.
Tako je Marija svojim srcem i u svome srcu pohranjivala
kao u riznicu sve što je bilo vezano uz Isusa,
navještaj, rođenje, djetinjstvo. To bijaše blago, i
vjerojatno su oni koji su s Marijom živjeli, bilježili
ono što je ona govorila, tako da je od usmene predaje
postala vremenom i pisana predaja koju je onda sveti
Luka utkao u svoje Evanđelje. Sv. Augustin je rekao kako
je Marija prije začela srcem, a tek onda tijelom.
Najprije je u srcu pristala, a onda se dogodilo u tijelu
utjelovljenje.
Posveta Marijinu Bezgrješnom Srcu usko je vezana uz
Marijina ukazanja u Fatimi. Ondje je Marija višekratno
govorila o molitvi krunice, o posveti njezinu Srcu, a na
kraju je kazala kako će njezino Bezgrješno Srce
trijumfirati. Već za prvoga ukazanja pitala je Gospa
djecu, žele lil se predati i posvetiti Bogu kao okajnica
za mnoge grijehe kojima se Božja svemoć vrijeđa, te kao
zadovoljštinu za psovke, kletve i proklinjanja te ostale
uvrjede koje se nanose Bezgrješnom, Neokaljanom Srcu
Marijinu. U jednom viđenju vide djeca Marijino srce
okrunjeno trnjem, a u trećem ukazanju govori se o
pobožnosti i posveti njezinom Bezgrješnom Srcu. Ovdje je
Marijino Srce gotovo nešto kao sredstvo i instrument
spasenja.
Isus ne pobjeđuje s mačem u ruci, kao silnici ove
zemlje, nego s mačem u srcu. Isto tako i njegova Majka:
Ona je pobjednica s mačem u srcu, ljubavlju. U
kršćanstvu srce je bitno. Jer kršćanstvo je u biti
ljubav, naš Bog je ljubav, Isus je utjelovljena ljubav.
To je i Majka Marija.
Znamo što je srce u našem životu. Prenijeti se to može i
na Marijino srce koje kuca za svijet. Ona ljubi jer je
Majka svih ljudi. Srce je najtankoćutniji organ kojim se
ćuti radost i bol, ljubav i patnja, žrtva i predanje.
Bez Marije i Marijina Srca naša Crkva postaje Crkva
muškaraca, činovnika, službenika, bez srca i duše,
muška, ona koja planira, koja se otuđuje od čovjeka.
Gdje su muškarci, tu je uvijek polemika, kritika,
gorčina, nema radosti, smijeha ni humora, sve je
dosadno, i ljudi bježe od takve Crkve. A gdje je Marija,
onamo se ide, hodočasti, hrli. Pa to vidimo svakodnevno
ovdje u Međugorju.
Na križu je Isus dao Crkvi Mariju, s Marijom svoje srce.
Povjerio je apostolima, i apostole njoj, a njezino srce
daje toplinu, nježnost, svjetlo. Njezin plašt prekriva
sve. Crkva je bila u njezinu srcu i prije nego su
apostoli postavljeni u svoju apostolsku službu. Za Ivana
se veli u Ivanovu Evanđelju kako je od onoga trenutka
"učenik uze k sebi"! Ne u svoju kuću, ne u svoju skrb,
nego radije recimo: "U svoje srce, privinu je k svome
sinovskome srcu". Učinila je to i Marija s Ivanom:
"Stavila ga u svoje srce koje je odsada kucalo samo za
djelo njezina Sina - Isusa Krista." Učinimo to i mi s
Marijom u ovom trenutku...
|
|
|
|
|
|
|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
10. tjedan kroz
godinu
Subota, 12. lipnja
2010.
Mt 5,33-37
33"Čuli ste još da je
rečeno starima: Ne zaklinji se krivo, nego izvrši
Gospodinu svoje zakletve. 34A ja vam kažem: Ne kunite se
nikako! Ni nebom jer je prijestolje Božje. 35Ni zemljom
jer je podnožje njegovim nogama. Ni Jeruzalemom jer grad
je Kralja velikoga! 36Ni svojom se glavom ne zaklinji
jer ni jedne vlasi ne možeš učiniti bijelom ili crnom.
37Vaša riječ neka bude: 'Da, da, - ne, ne!' Što je više
od toga, od Zloga je."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
DA - DA, NE - NE
Mt 5, 33-37
Što znači zaklinjati se? Znači uzimati Boga kao
svjedoka, Boga za svjedoka za neku vlastitu tvrdnju. Bog
kao jamac moje, naše riječi. Bog kao jamac obećanja. Kao
primjerice, kod zavjeta. Veoma riskantna i opasna stvar.
Smije li se to uopće činiti? Starima je - poglavito na
Sinaju - jednom zauvijek kazano kako ne smiju uzimati
Boga za neku krivu riječ i krivokletstvo, pa bila riječ
o običnom izričaju ili pak obećanju. Kako pak Židovima
nije bilo dopušteno uzimati Božje ime, izgovarati ime
svoga Boga, onda su nastojali zaobići cijelu stvar
opisnim riječima, zaklinjući se glavom i sl. U svakoj od
tih prilika čovjek nudi Bogu nešto što mu ne pripada, s
čime ne može raspolagati. Ne može on raspolagati ni nad
svojim životom, a pogotovo ne nad Bogom. Za Isusova pak
učenika normalno je stanje istine, istinitosti i
istinoljubivosti, a ne laži i prijetvornosti. Zaklinjući
se Bogom čovjek želi druge Božjim imenom zastrašiti. Bog
kao sredstvo zastrašivanja drugih! Strašna i pomisao.
Jer zakletvom se ulijeva drugome strahopoštovanje.
Svaka Isusova riječ iz Govora na gori kadra je srušiti
cijeli jedan svijet sudova, predrasuda, uhodanih navika,
stvoriti novi svijet, samo kad bismo ih shvatili i
živjeli doslovce. Tako to bijaše neki dan u pitanjima
'oko za oko, zub za zub', u pitanjima ubojstva, osvete,
srdžbe, gnjeva, čuli smo jučer istu prevratničku misao i
spram preljuba, požude, čovjekova srca, a danas slušamo
Isusovu riječ u pitanjima istinitosti čovjekovih riječi,
pitanje laži i istine u životu. Sama riječ zakletve
zapravo je obezvrjeđivanje riječi kao takve, ona je
obezvrjeđivanje i samoga Boga.
Kamo god se okrenemo, posvuda imamo praksu zakletve. Od
predsjednika države do običnoga vojnika ili crkvenoga
službenika koji priseže na oltaru na Bibliju ili križ.
Čovjek priziva Božje ime kao svjedoka za istinitost
vlastitih riječi. Prema Isusovu poimanju,dokle god se
ljude prisiljava na zakletvu - i u Crkvi i državi i
društvu - dotle se pretpostavlja kod ljudi nevjera,
izdaja, pronevjera kao nešto normalno. Stoga se pitamo:
Moramo li to mi ljudi živjeti svoj svagdan u laži i s
laži, nije li laž nešto kao opći potop u ovome svijetu?
To je istinski problem našega života. Znamo za
mimikriju, pretvaranje u životinjskom svijetu, za lažno
predstavljanje. Pa i pas, čovjekova najvjernija domaća
životinja, koja se s čovjekom druži već 15 tisuća
godina, zna se pretvarati. Oko sebe imamo prave
vještake, virtuoze u lažima (posebice političari prije
izbora), u pretvaranju i u laganju. A Isus bi htio
cijeli svijet obvezati na istinu, na govorenje istine.
Bez prizivanja Boga kao svjedoka.
Stvarno, čovjek može s laži daleko dogurati u životu,
postići karijeru, ali nikada ne će doprijeti do samoga
sebe. I to je pravi problem laži i zakletve. Laganjem i
pretvaranjem čovjek kuša ponuditi stvarnosti oko sebe
nešto što nemamo, što nije dio našega bića, dakle, nešto
fiktivno. I najgore je živjeti u životnoj laži,
prijevari i obmani spram samoga sebe. Zvijeri se znaju
pretvarati ali samo svojim tijelom, one zavaravaju
protivnike skrivanjem, mimikrijom, dok čovjek laže i
tijelom i svojom nutrinom. Ponekad je u čovjeka govor
tijela do te mjere izvještačen, da se uopće ne primijeti
prijetvornost i laž iza toga.
Moramo se odlučivati i birati između povjerenja u Boga i
straha od čovjeka. To je u konačnici taj izbor između
istine i laži. Čovjek mora živjeti u skladu sa sobom, s
istinom vlastitoga života, s Božjom slikom u sebi. Danas
se na sve strane govori o transparentnosti. Sve
mora biti razvidno, transparentno, jasno, pred očima
javnosti. Poglavito pak prije izbora ali i nakon izbora.
Koliko se samo laži prosipa za svakih izbora!
Kako čovjek može obećati kad ne zna za svoje sada, svoje
sutra, svoju budućnost? On nije gospodar svoje
budućnosti, on ne zna što će s njime biti, on ne može
pripisivati sebi nekakve božanske atribute. I ne može
biti Bog jamac naših promašaja ili krivih poteza. Stoga
je u Isusovu poimanju zakletva uvijek preuzetnost s naše
strane. Ono što Bog govori govori za sadašnje vrijeme,
treba u ovome trenutku istinski, punim životom živjeti.
U Isusovu poimanju život bi morao biti krajnje
jednostavan. Da naše ‘da’ bude istinski ‘da’ i naše ‘ne’
bude stvarno ‘ne’. Morali bismo se potruditi da nam
drugi vjeruje, da nas prihvaća, da budemo ono što jesmo.
Bez ikakva retuširanja. Mi obično volimo retuširati i
sebe i stvarnost oko sebe. Moramo se odlučiti, između
straha od ljudi ili pak povjerenja u Boga. To je kao
izbor između laži i istine.
Sve što Isus govori u Govoru na gori veoma se lako
razumije s motrišta malenih, neznatnih, potrebitih,
siromašnih, prezrenih. Za te i takve ove su Isusove
riječi melem na ranu, oslobođenje, podizanje,
ohrabrenje. One izmiču onima gore temelje laži,
korupcije, nasilja, prijetvornosti. Marija je pjevala:
Silne zbaci s prijestolja, a uzvisi neznatne! To
je i poruka Govora na gori...
|
|
|
|
|